100.000 kr. til undervisningsprojekt

Campus Bornholm slap igennem nåleøjet, da 13 ud af i alt 180 ansøgere fik del i de såkaldte STEM-midler fra Teknologipagten til et lokalt projekt, som skal øge interessen for naturvidenskab. Campus modtager 100.000 kr. Teknologipagten er sat i gang af regeringen, erhvervslivet og en række uddannelsesinstitutioner og andre partnere. Formålet er at styrke danskernes kompetencer inden for de naturvidenskabelige fra - science, technology, engineering og maths – forkortet til STEM.

Pengene går til projektet ”STEM for klimaløsninger på Bornholm”. Formålet med projektet er at udnytte potentialet i Bright Green Island og udvikle tværfaglige undervisningsmidler, som tager afsæt i lokale, konkrete klimaløsninger og bringer de naturvidenskabelige fag i spil på en ny måde.  Der er ligeledes fokus på naturfagslærernes kompetenceudvikling inden for emnet klimaforandring og klimaløsninger.

- Vi er rigtig glade for, at Teknologipagten ser potentialet i vores projekt, ’STEM på klimaløsninger på Bornholm’. Når de unge lærer STEM-fag med udgangspunkt i virkelige klimaløsninger, får de erfaring med, at der findes løsninger på klimaforandringen. Det betyder, at vi kan være med til at øge de unges interesse inden for det naturfaglige felt, styrke de faglige kompetencer hos vores dedikerede undervisere og samtidig have fokus på klimaløsninger, som berører os alle – helt i tråd med vores Bornholmermål, som er en del af øens Bright Green Island-vision, siger Inge Prip, direktør på Campus Bornholm.

Gitte Goldschmidt, som er ophavskvinden bag projektet, er uddannet kemiingeniør og underviser i kemi på HF.  Gitte fik hurtigt opbakning fra sine kolleger til at formulere et projekt, hvor lærerne sammen skal udvikle og afprøve undervisningsmateriale med fokus på de lokale klimaløsninger. Her kommer både geografi, kemi, biologi og matematik i spil.

Samarbejde med BEOF og JENSEN

Campus Bornholm har allieret sig med Jensen DENMARK og Bornholms Energi og Forsyning, som til daglig bruger teknologiens muligheder for at skabe klimavenlig produktion. Og i kraft af den nye bæredygtige campusbygning vil der være masser af eksempler på teknologiske løsninger på klimaudfordringer, som lærerne kan bruge til at udvikle undervisningsmateriale. Der er solceller, varmepumper, som henter varme fra 9 km. Jordvarmeslanger, LED-belysning, som styres efter behov, termoaktive dæk m.m.

Projektet går i gang i april 2019 og slutter i februar 2020. Det er hensigten at undervisningsmaterialet fortsat bruges, udvikles og deles med andre skoler og uddannelser herefter.

23. Januar 2019